Δήμος Λευκωσίας - 22ο Πολιτιστικό Φεστιβάλ Πανεπιστημίου Κύπρου - Παγκόσμιον Άσμα του Χριστόδουλου Γαλατόπουλου
22ο Πολιτιστικό Φεστιβάλ Πανεπιστημίου Κύπρου - Παγκόσμιον Άσμα του Χριστόδουλου Γαλατόπουλου

22ο Πολιτιστικό Φεστιβάλ Πανεπιστημίου Κύπρου - Παγκόσμιον Άσμα του Χριστόδουλου Γαλατόπουλου

19 (Πέμπτη), Σεπτέμβριος 2019 19/09/2019 - 20:30- Αρχοντικό Αξιοθέας

22ο Πολιτιστικό Φεστιβάλ Πανεπιστημίου Κύπρου
Παγκόσμιον Άσμα του Χριστόδουλου Γαλατόπουλου

Θεατρικό Εργαστήρι Πανεπιστημίου Κύπρου
Πέμπτη19 & Παρασκευή 20 Σεπτεμβρίου 20:30
Στο Αρχοντικό Αξιοθέα

Δραματική προσαρμογή, σκηνοθεσία: Μιχάλης Πιερής
Μουσική: Χρήστος Πήττας
Σκηνικά-Κουστούμια: Χρίστος Λυσιώτης
Επιμέλεια κίνησης: Πέρσα Σταματοπούλου
Σχεδιασμός φωτισμού: Καρολίνα Σπύρου
Υπεύθυνη παραγωγής, βοηθός σκηνοθέτης: Σταματία Λαουμτζή
VidΕo Art: ΖΕdΕm MΕdia
Χειρισμός ήχου: Σταματία Λαουμτζή, Μάριαν Αροδίτη
Τεχνική υποστήριξη: Κυριάκος Κακουλλής

Η πιο πρόσφατη παραγωγή του Θεατρικού Εργαστηρίου του Πανεπιστημίου Κύπρου με την οποία το Θ.Ε.ΠΑ.Κ. συνεχίζει τη μακρόχρονη προσπάθειά του για την ανάδειξη λιγότερο γνωστών λογοτεχνικών κείμενων, παρουσιάζοντας επί σκηνής τη δραματοποίηση του κορυφαίου έργου «Παγκόσμιον Άσμα-Προμηθέας Δεσμώτης» του ποιητή, λόγιου και αγωνιστή κατά της αποικιοκρατίας, Χριστόδουλου Γαλατόπουλου (1902–1953), ο οποίος υπήρξε και επί μία δεκαετία (1943-1953) Δήμαρχος της Πάφου.

Γραμμένο με γνήσια ποιητική ορμή, το πρωτεϊκό αυτό έργο αποτελεί μια επαναπραγμάτευση του μύθου του Προμηθέα, συνθεμένη στο πρότυπο του Δάντη και του Μίλτωνα, που απλώνεται σε κάθε γωνιά της υφηλίου: από τον αρχαίο ελληνικό κόσμο έως τη μυθολογία του Περού και των Ίνκας, από την Ιαπωνία έως τους Ινδιάνους της Αμερικής και τους Σκανδιναβικούς μύθους. Το έργο εμπεριέχει ικανή ποσότητα θεατρικής ύλης που διευκόλυνε τη δραματική προσαρμογή του, ενώ η παράστασή του, καρπός πολύχρονου μόχθου εκ μέρους του Θεατρικού Εργαστηρίου του Πανεπιστημίου Κύπρου, θα προσθέσει στο ρεπερτόριο του κυπριακού και του νεοελληνικού θεάτρου ένα πολύ σημαντικό κείμενο, ανάλογο και εν πολλοίς ποιοτικά ισότιμο προς αντίστοιχα έργα με τα οποία έχουν πλουτίσει τη νεοελληνική γραμματεία ο Άγγελος Σικελιανός και ο Νίκος Καζαντζάκης.
H προσπάθεια της δραματοποίησης του κειμένου κράτησε δύο σχεδόν χρόνια, και αποτελεί ένα πρωτότυπο εγχείρημα βασισμένο σε διεξοδική φιλολογική μελέτη όλου του έργου του Γαλατόπουλου, η οποία τονίζει την ευρωπαϊκή διάσταση, την πολυπολιτισμικότητα, τη λογοτεχνική αξία αλλά και την ιστορική σημασία του Άσματος για την αυτογνωσία και την εμβάθυνση της εθνικής ταυτότητας του λαού της Κύπρου. Η δραματοποίηση ακολούθησε την καθιερωμένη και δοκιμασμένη προσέγγιση που χαρακτηρίζει τη δραστηριότητα του Θ.Ε.ΠΑ.Κ. τα τελευταία 20 χρόνια και βασίζεται σε συνεχή και επίμονη έρευνα του λογοτεχνικού κειμένου.

ΔΙΑΝΟΜΗ
Προμηθέας: Σταύρος Αροδίτης
Μάντης Γαληνός: Χαρίτων Ιωσηφίδης
Ποιητής: Γρηγόρης Παπαγρηγορίου
Kορυφαία Α΄: Μύρια Χατζηματθαίου
Kορυφαία Β΄: Μαρία Χριστοδούλου
Κορυφαίος Α΄: Μιχάλης Γιάγκου
Κορυφαίος Β΄: Σολομών Κουντούρης
Δίας: Δημήτρης Πιτσιλλής
Ηρακλής: Πρόδρομος Αλαμπρίτης
Κοκυτός (ποτάμι του Άδη): Λούης Γαβριήλ
Μοναξιά: Γεωγία Χατζηνικολάου
Σκοτάδι: Άντρη Χατηγεωργίου
Ωκεανίδες: Ιωάννα Ιωάννου, Κωνσταντίνα Κωνσταντίνου, Μιχαέλλα Πρωτοπαπά
Κορυφαία Ωκεανίδων: Νατάσα Καυκαλιά

Χορός:
Έφη Γαβριήλ, Λούης Γαβριήλ, Ευτυχία Γεωργίου, Μιχάλης Γιάγκου, Μαρία Θεοφάνους, Ιωάννα Ιωάννου, Νατάσα Καφκαλιά, Σολομών Κουντούρης, Άθως Κωνσταντινίδης, Κωνσταντίνα Κωνσταντίνου, Κωνσταντίνος Κωνσταντίνου, Θεοφάνης Παναγή, Μιχαέλα Πρωτοπαππά, Χριστόδουλος Σαντζιάκκη, Νικολέτα Σιάνου, Άντρη Χατζηγεωργίου, Γεωργία Χατζηνικολάου

Τελευταίο επίτευγμα του Θ.Ε.ΠΑ.Κ. κι ίσως ένα από τα σημαντικότερα είναι η ανάδειξη του «Παγκόσμιου Άσματος» (ή Ecce Luminae) του Χριστόδουλου Γαλατόπουλου, ενός έργου που παραδόξως έμεινε ανέκδοτο για πάνω από επτά δεκαετίες και πέντε από τον πρόωρο θάνατο του σπουδαίου λόγιου, πολιτευτή και πρώην δημάρχου Πάφου, το 1953. Ο Γαλατόπουλος ήταν εξ αγχιστείας θείος του Μιχάλη Κακογιάννη, αφού είχε παντρευτεί την αδερφή του πατέρα του σκηνοθέτη. Και λέγεται ότι λίγους μήνες πριν πεθάνει πρόλαβε να επηρεάσει μ’ έναν αιχμηρό αντιαποικιοκρατικό λόγο στις διαδηλώσεις που ακολούθησαν τα βρετανικά πανηγύρια για τη στέψη της Ελισάβετ, τον τρυφερό έφηβο Ευαγόρα Παλληκαρίδη.

Αυτά όμως έχουν ιστορική σημασία. Λογοτεχνική και εν προκειμένω θεατρική αξία έχει το γεγονός ότι το Θ.Ε.ΠΑ.Κ. πήρε τη μεγάλη απόφαση ν’ αναδείξει περαιτέρω ένα κείμενο που ολοκληρώθηκε στη φυλακή, σφυρηλατημένο από τον παλμεροκρατικό ζυγό. Να αντλήσει από την ικανή ποσότητα δραματουργικής ύλης του κειμένου και υπό την επιμελητική καθοδήγηση του καθηγητή Μιχάλη Πιερή να αναζητήσει ανάμεσα στους 10.985 ανομοιοκατάληκτους στίχους αυτού του νεότερου κυπριακού έπους τη συμπυκνωμένη ερευνητική ατραπό προς το σανίδι.

Η πρόθεση του ποιητή να επαναδιαπραγματευτεί τον μύθο του Προμηθέα με ορθάνοιχτους ορίζοντες και με επιρροές από την παγκόσμια μυθολογία και λογοτεχνία και να την εντάξει στο κυπριακό δράμα της εποχής του π.χ. ο ανατριχιαστικός παραλληλισμός του κυνικού και βάναυσου Δία με την αποικιοκρατική κυβέρνηση είναι σαφής στην πρόταση του Θ.Ε.ΠΑ.Κ. Και δικαιολογεί τον πόθο των εμπλεκομένων να δραματοποιήσουν αυτό το σπουδαίο έργο, αρχικά στο πλαίσιο του Πάφος 2017 και στη συνέχεια καθιερώνοντάς το στο δημιουργικό σύμπαν των παραστάσεων του Εργαστηρίου.

Ο Μιχάλης Πιερής πιστεύει ότι το έργο και συνεπώς η παράσταση αλλάζει την υφιστάμενη εικόνα για την προσφορά της Κύπρου στην ευρύτερη νεοελληνική λογοτεχνία, όντας η πιο γόνιμη και φιλόδοξη ποιητική δημιουργία του είδους της και δυνητικά ισότιμη με αντίστοιχα έργα του Σικελιανού και του Καζαντζάκη. Εννοείται ότι περιπτώσεις τέτοιων κειμένων και η πρόσληψή τους είναι η χαρά της ακαδημαϊκής έρευνας. Όμως, χωρίς διόλου να υποτιμώ την ασκητική προσήλωση και το πάθος των ερασιτεχνών ηθοποιών, εκτιμώ ότι επιβάλλεται να διδαχθεί και ν’ αναδειχτεί στο πλαίσιο ενός φιλόδοξου, πλήρως επαγγελματικού θεατρικού πρότζεκτ.
Γιώργος Σαββινίδης, Περ. DownΤown,
8-7-2018

Όλες οι εκδηλώσεις αρχίζουν στις 20:30. Το ταμείο ανοίγει μισή ώρα πριν από την κάθε εκδήλωση.

Το πλήρες πρόγραμμα του δεύτερου μέρους του 22ου Πολιτιστικού Φεστιβάλ του Πανεπιστημίου Κύπρου είναι διαθέσιμο σε ηλεκτρονική μορφή στην ιστοσελίδα του Πανεπιστημίου: www.ucy.ac.cy

Εισιτήρια: κανονικό €10, φοιτητικό/μειωμένο €5. Εισιτήριο διαρκείας για όλες τις παραστάσεις Σεπτεμβρίου – Οκτωβρίου: €40.
Το Πολιτιστικό Φεστιβάλ στηρίζουν ο ΟΠΑΠ (Κύπρου), η εταιρεία Medochemie και η Πρεσβεία της Πορτογαλίας. Χορηγός επικοινωνίας είναι το ΡΙΚ.

Για πληροφορίες και κρατήσεις:
τηλ. 22894531-2 | Email: culture@ucy.ac.cy | FB: https://www.facebook.com/ucyculturalcentre/