Δήμος Λευκωσίας - Επτά εισηγήσεις για τη βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας στην Πρωτεύουσα
Επτά εισηγήσεις για τη βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας στην Πρωτεύουσα

Επτά εισηγήσεις για τη βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας στην Πρωτεύουσα


30 Σεπ. 2019 14:05
Στην επόμενη  συνεδρία του το Δημοτικό Συμβούλιο θα  μελετήσει ένα ολοκληρωμένο υπόμνημα για τη οδική ασφάλεια στην πρωτεύουσα που περιλαμβάνει συγκεκριμένoυς επτά άξονες προτάσεων. Οι προτάσεις αυτές έχουν ήδη αποσταλεί στους αρμόδιους κρατικούς και πολιτικούς φορείς.

ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΔΗΜΟΥ ΛΕΥΚΩΣΙΑΣ

«ΕΙΣ ΜΝΗΜΗΝ ΤΟΥ ΣΥΝΔΗΜΟΤΗ ΜΑΣ ΜΙΧΑΛΗ (ΜΙΣΙΟΥ) ΣΕΒΑΣΤΙΔΗ»

Οδική ασφάλεια στην πρωτεύουσα

Το πρόσφατο θανατηφόρο δυστύχημα, αυτή τη φορά του ανάπηρου δημότη μας, Μιχάλη (Μίσιου) Σεβαστίδη, που διακινείτο με τροχοκάθισμα στην οδό Κωνσταντινουπόλεως στο Καϊμακλί, ανέδειξε για μια ακόμα φορά προβλήματα όπως,

• απουσία συλλογικής συνείδησης/νοοτροπία σε σχέση με την στάθμευση στα πεζοδρόμια

• έλλειψη χώρων στάθμευσης στις γειτονιές ως αποτέλεσμα μιας Πολεοδομικής πολιτικής (ένα διαμέρισμα - ένας χώρος στάθμευσης και η διάσταση μεταξύ των πραγματικών χώρων που απαιτούνται για γραφειακές χρήσεις σε σχέση με αυτές που προνοούν τα τοπικά σχέδια),που δεν κατάφερε να προβλέψει και να δώσει λύσεις στις πραγματικές ανάγκες.

• έλλειψη ικανοποιητικού συστήματος δημόσιων μεταφορών και καθυστερήσεις στην εφαρμογή του Ολοκληρωμένου Σχεδίου Κινητικότητας Λευκωσίας.

• έλλειψη αποτελεσματικών μέτρων για καταπολέμηση του φαινομένου της αλόγιστης και παράνομης στάθμευσης, ιδιαίτερα πάνω στα πεζοδρόμια.

Ως διορθωτικές ενέργειες ο Δήμος έχει προχωρήσει σε σειρά μέτρων ή/και εισηγήσεων:

Α)  Εισήγηση: Αλλαγή νοοτροπίας

Επιβάλλεται να προχωρήσουμε σε Παγκύπρια διαφημιστική εκστρατεία διαφώτισης, με κρατική χρηματοδότηση, που να επικεντρώνεται στην ανάδειξη των δυσμενών συνεπειών της παράνομης στάθμευσης.

Β )  Εισήγηση: Αύξηση χώρων στάθμευσης

Τα θέματα των απαιτήσεων σε χώρους στάθμευσης , ανά μονάδα κατοικίας ή γραφείων θα πρέπει να επαναξιολογηθούν κατά την επερχόμενη αναθεώρηση των Τοπικών Σχεδίων με τρόπο ώστε οι απαιτήσεις να συνάδουν με τις πραγματικές ανάγκες.

Γ)  Εισήγηση: Κατάλληλη κατασκευή οδών και πεζοδρομίων

Ο Δήμος τα τελευταία δέκα τουλάχιστον χρόνια αναγνωρίζοντας μεταξύ άλλων και τις ανάγκες κατάλληλης κατασκευής οδών και πεζοδρομίων, έθεσε σε εφαρμογή μελέτες που υπήρχαν αφού τις εκσυγχρόνισε, για δημιουργία κατάλληλων υποδομών σε όλη την πόλη με έμφαση στις γειτονιές.

Σημειώστε ότι διαθέτουμε ήδη, από δανεισμό, πόρους 32 εκατομμυρίων ευρώ για την κατασκευή πεζοδρομίων, για ασφαλή διακίνηση πεζών και Ατόμων με Αναπηρία (ΑμΕΑ), για μονοδρόμηση οδών και δημιουργία κόλπων και χώρων στάθμευσης επί της οδού και θεωρούμε ότι αυτό το μέτρο μπορεί να συμβάλει αποφασιστικά στη βελτίωση του επιπέδου οδικής ασφάλειας και επιβάλλεται να προωθηθεί κατά προτεραιότητα σε όλους τους Δήμους με κρατικά κονδύλια.

Συγκεκριμένα σε διάφορες συνοικίες της πόλης κατά την περίοδο 2010-2018 έχουν διαμορφωθεί κατάλληλα 144 δρόμοι μήκους 36 χιλιομέτρων και 160.000 τ/μέτρα πεζοδρόμια.

Σημειώστε επίσης ότι κατά την περίοδο 2019-2022 προγραμματίζεται η κατάλληλη κατασκευή οδών και πεζοδρομίων σε άλλους 150 δρόμους (24 χιλιόμετρα και 96.000 τ/μέτρα πεζοδρόμια).

Μέσα σε αυτά τα πλαίσια καλούμε το Τμήμα Δημοσίων Έργων και το αρμόδιο  Υπουργείο ΜΕΕ, να προβεί σε άμεση συντήρηση των δρόμων και πεζοδρομίων (κύριες Λεωφόροι και οδικές αρτηρίες) για τους οποίους έχουν ευθύνη συντήρησης, τονίζοντας ότι η κατάσταση τους είναι τέτοια που εγκυμονούνται κίνδυνοι για το κοινό.  Κατά προτεραιότητα ζητούμε την συντήρηση και δημιουργία πεζοδρομίων στις Λεωφόρους Λάρνακος και Αμμοχώστου.

Δ)  Εισήγηση: Δημιουργία Δημόσιων και Ιδιωτικών Χώρων Στάθμευσης

Παράλληλα για άμβλυνση των προβλημάτων στάθμευσης, πρόσθετα με τους υφιστάμενους Δημοτικούς Χώρους Στάθμευσης (Νταβίλα, Τρίπολι, Κωστάντζα, Ποδοκάταρο, Φανερωμένης, Λήδρας - Αριάδνης, Σόλωνος, Κωστή Παλαμά, Γρίβα Διγενή, Αγίου Αντωνίου, Δημοτικού Κολυμβητηρίου, Μάρκου Δράκου, Χαράλαμπου Μούσκου, Ευγενείας και Αντωνίου Θεοδότου), που διαθέτουν συνολικά 1600 θέσεις στάθμευσης, ο Δήμος σε συνεργασία με ιδιοκτήτες ιδιωτικών τεμαχίων έχει δημιουργήσει δημόσιους χώρους στάθμευσης εκτός οδού (Μυκόνου, Πενταδακτύλου, Σιμωνίδη, γωνία Πάργας και Κρανιδιώτη, γωνία Λάρνακος – Σαλαμίνος, Αγαπήνωρος, Αλάσιας) με συνολικά 360 θέσεις στάθμευσης.

Σημειώνεται ότι βρίσκονται υπό κατασκευή / διαμόρφωση και νέοι Δημοτικοί Χώροι Στάθμευσης στην Λ. Ομήρου (150 θέσεις) και ι στην οδό Τρικούπη (60 θέσεις), ενώ ο Δημοτικός Χώρος Στάθμευσης Τρίπολι έχει επεκταθεί κατά 100 θέσεις (από 220 σε 320 θέσεις).

Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι στο ευρύτερο αστικό εμπορικό κέντρο επί της οδού υπάρχουν συνολικά 2013 θέσεις στάθμευσης.  Με δωρεάν επιτρεπόμενη στάθμευση 60 λεπτών 1311 θέσεις, 30 λεπτών 158 θέσεις συν 24 για οχήματα τροφοδοσίας, 46 για ΑΜΕΑ, 24 για ταξί και με τέλος στάθμευσης 1 και 2 ευρώ για μισή και μια ώρα αντίστοιχα, 450 θέσεις.

Πρόσθετα μέσα στα δημοτικά όρια, 190 ιδιωτικοί χώροι στάθμευσης παρέχουν συνολικά 6723 θέσεις στάθμευσης,(94 από αυτούς με θέσεις για κάτω από 30 οχήματα δηλαδή σε οικόπεδα), ενώ ταυτόχρονα μεγάλες εταιρείες του τομέα παροχής υπηρεσιών έχουν δημιουργήσει, μετά από παραινέσεις μας, μεγάλους ιδιωτικούς χώρους στάθμευσης για το προσωπικό και τους πελάτες τους.

Ε)  Εισήγηση: Αύξηση χρήσης των Δημοσίων Μεταφορών

Στον τομέα των δημόσιων μεταφορών ως Δήμος Λευκωσίας και βάσει του Ολοκληρωμένου Σχεδίου Κινητικότητας Λευκωσίας (ΟΣΚΛ), έχουμε υποβάλει επανειλημμένα συγκεκριμένες εισηγήσεις προς το κράτος, οι οποίες κινούνται σε τέσσερις κεντρικούς άξονες:

• Στη δημιουργία υποδομών μονοδρόμησης κύριων αξόνων και τη δημιουργία λεωφορειολωρίδων.

• Στην αύξηση της συχνότητας και των δρομολογίων των λεωφορείων, η οποία θα πρέπει να αποτελέσει προτεραιότητα κατά τη διαπραγμάτευση των νέων συμβάσεων για τις δημόσιες συγκοινωνίες.

• Στη δωρεάν χρήση των δημόσιων μεταφορών για κάποιο διάστημα
(ένα ή δύο χρόνια).

• Στη λειτουργία δικτύου Τραμ (σημειώνεται ότι ο Δήμος Λευκωσίας χρηματοδότησε εξ ολοκλήρου την τεχνοοικονομική μελέτη που εκπονήθηκε το 2015).

Πρωτοστατώντας, ο Δήμος έθεσε τα τελευταία δυο χρόνια στη διάθεση του κοινού δωρεάν, ένα δίκτυο 13 μικρών λεωφορείων.  Τα μικρά λεωφορεία κυκλοφορούν στο κέντρο της πόλης ενώνοντας την εντός των τειχών πόλη με το σύγχρονο αστικό κέντρο μέσα από 2 διαδρομές, οι οποίες εκτελούνται καθημερινά, με συχνότητα 20 λεπτών, από το πρωί μέχρι αργά το βράδυ και προσφέρουν μια σειρά από νέας γενιάς υπηρεσίες, ειδική ιστοσελίδα με ενημέρωση της θέσης λεωφορείων σε πραγματικό χρόνο και χώρο για μεταφορά ποδηλάτου.

Σε πιλοτική βάση κλήθηκε αριθμός εργαζομένων στην εντός των τειχών  πόλη για να σταθμεύουν δωρεάν σε διαθέσιμους Δημοτικούς Χώρους Στάθμευσης εκτός των τειχών και να μετακινούνται στην εντός των τειχών πόλη με το δίκτυο μικρών λεωφορείων.  Δεν υπήρξε η ανταπόκριση που θα θέλαμε αλλά οι προσπάθειες συνεχίζονται με την μελέτη διάφορων κινήτρων που να απευθύνονται και στους εργαζόμενους του Δήμου.

Γίνεται εισήγηση για

α)  σύνδεση του δικτύου μικρών λεωφορείων με τα Πανεπιστήμια στην Έγκωμη

β)  παραχώρηση επιδόματος στους εργαζομένους του Δήμου για χρήση του δικτύου μικρών λεωφορείων και ποδηλάτων.

ΣΤ)  Εισήγηση: Νομοθετικά και άλλα μέτρα κατά της παράνομης στάθμευσης


Αυτό που καταδεικνύεται ότι απουσιάζει, αν και συζητούνται για χρόνια σε διάφορες μορφές τους στη Βουλή, είναι αποτελεσματικά και πρακτικά  μέτρα που άλλες χώρες εφαρμόζουν εδώ και πολλά χρόνια και αναφέρω σαν παράδειγμα,

• Την μετακίνηση παράνομα σταθμευμένων οχημάτων.
• Το κλείδωμα τροχών.
• Την αφαίρεση πινακίδων.
• Την φωτογράφιση οχημάτων.
• Αύξηση των ποινών των εξωδίκων προστίμων.

Ζ)  Εισήγηση: Αύξηση πόρων για αστυνόμευση

Το πλέον αποτρεπτικό μέτρο είναι η γνώση ότι η παρανομία σίγουρα θα τιμωρηθεί και όχι το ύψος του όποιου προστίμου, γι’ αυτό επιβάλλεται αύξηση του προσωπικού τόσο της Αστυνομίας όσο και του Δήμου για Τροχονομική αστυνόμευση.

Πιο συγκεκριμένα σήμερα η Υπηρεσία Τροχονόμων του Δήμου αποτελείται  από 30 Τροχονόμους που εργάζονται σε τρεις «βάρδιες».  Έχει υπολογιστεί ότι για επαρκή έλεγχο των κύριων οδικών αρτηριών οι οποίες θα ελέγχονται τουλάχιστον δέκα φορές ημερησίως, για έλεγχο στις περιοχές όπου εφαρμόζεται ή θα εφαρμοστεί το σύστημα στάθμευσης για κατοίκους (residence parking), καθώς και για όλες τις άλλες υποχρεώσεις της Υπηρεσίας, όπως ο έλεγχος των πεζοδρόμων, της παράνομης στάθμευσης στην εντός των τειχών πόλη και της απαγόρευσης της εισόδου βαρέων οχημάτων σε αυτήν, απαιτούνται σήμερα 50 συνολικά άτομα.

Καταλήγοντας θα ήθελα να υπενθυμίσω τις πρόνοιες του Ευρωπαϊκού Χάρτη Τοπικής Αυτοδιοίκησης που ρητά προνοούν όπως στο πλαίσιο της εθνικής οικονομικής πολιτικής οι Τοπικές Αρχές να δικαιούνται επαρκείς πόρους τους οποίους να μπορούν να διαθέτουν ελεύθερα κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων τους.  Οικονομικοί πόροι που να είναι ανάλογοι των αρμοδιοτήτων τους που προνοούνται από το Σύνταγμα και το Νόμο.

Τέλος, ζητούμε την όσο το δυνατό μεγαλύτερη εμπλοκή της Αστυνομίας και των αρμόδιων Υπουργείων, τόσο για την εισαγωγή κατάλληλων νομοθετικών ρυθμίσεων για υιοθέτηση μέτρων όπως αυτών που προαναφέραμε, όσο και στην καθημερινή προσπάθεια πρόληψης και καταστολής των φαινομένων που επιβαρύνουν την οδική ασφάλεια και ιδιαίτερα την ελεύθερη ασφαλή και απρόσκοπτη διακίνηση των ΑμΕΑ και των πεζών συμπολιτών μας σε όλους τους δρόμους και τα πεζοδρόμια.