Χαμπής - Από τη Ζωγραφική στη Χαρακτική, 1970 -1982

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ / Ανακοινώσεις / Ανακοινώσεις (2022) / Χαμπής - Από τη Ζωγραφική στη Χαρακτική, 1970 -1982
Τρι, 31 Μαϊ. 2022 15:30
Εγκαίνια της νέας έκθεσης στο Δημοτικό Μουσείο Χαρακτικής Χαμπή. Τα εγκαίνια θα τελέσει δήμαρχος Λευκωσίας κύριος Κωνσταντίνος Γιωρκάτζης την Παρασκευή 3 Ιουνίου στις 20:30

Ο Χαμπής έχει αφιερώσει όλη την καλλιτεχνική του ζωή στη χαρακτική, δημιουργώντας ξυλογραφίες, λιθογραφίες, οξυγραφίες αλλά προπάντων λινογραφίες και μεταξοτυπίες. Σχεδόν όλα τα έργα του μαρτυρούν τη βαθιά του αγάπη για την Κύπρο. Σε πολλά από τα έργα του απεικονίζει τοπία, παραδοσιακά στοιχεία της αρχιτεκτονικής και της τέχνης από την αρχαιότητα, καθώς και σκηνές από τα έθιμα του τόπου του.

Ένα μεγάλο μέρος του έργου του αποτελείται από εικονογραφήσεις κυπριακών παραμυθιών, όπου συχνά δημιουργεί ενιαίες συνθέσεις κειμένου-εικόνας, όπως στα παλιά ξυλογραφικά βιβλία. Μέσα από τις σειρές χαρακτικών από παραμύθια όπως Το Βασιλόπουλο της Βενεδιάς και ο Σπανός τζαι οι Σαράντα Δράτζοι, το έργο του έγινε ευρέως γνωστό στην Κύπρο αλλά και στο εξωτερικό.

Και ενώ δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η δουλειά του χαράκτη Χαμπή διείσδυσε σε όλα τα κοινωνικά στρώματα και αγαπήθηκε όσο λίγων ντόπιων καλλιτεχνών, η περιοδική έκθεση στο Δημοτικό Μουσείο Χαρακτικής Χαμπή με τίτλο “Χαμπής - Από τη Ζωγραφική στη Χαρακτική, 1970 - 1982” μας προσφέρει μια σπάνια ευκαιρία να γνωρίσουμε λιγότερο γνωστές πτυχές του καλλιτέχνη και του έργου του, ιχνηλατώντας την καλλιτεχνική του εξέλιξη από τα πρώτα του βήματα μέχρι τα φορτισμένα πολιτικά έργα των χρόνων μετά την εισβολή.  Προτείνει ένα ταξίδι στα πρώτα βήματα του Χαμπή στην τέχνη της χαρακτικής, ξεκινώντας με τα πρώτα ζωγραφικο-ξυσμένα του έργα του 1970, καταλήγοντας στα έργα που δημιούργησε μέχρι το τέλος των σπουδών του το 1982.

Πρόκειται για μια επιλογή κάποιων από τα πιο εμβληματικά έργα της πρώιμης περιόδου του, τα οποία φιλοτέχνησε αρχικά ως αυτοδίδακτος, μετά τα πρώτα μαθήματα του κοντά στον Α. Τάσσο και αργότερα στα χρόνια των σπουδών του στην Ακαδημία «Σούρικωβ» στη Μόσχα. Έργα διαμαρτυρίας τα περισσότερα, μαρτυρούν την αγωνία του καλλιτέχνη στην ταραγμένη εκείνη περίοδο και την βαθιά του ανησυχία για το μέλλον του τόπου του.

Ο Χαμπής πιστεύει επίμονα στην ιδέα πως ο καλλιτέχνης έχει υποχρέωση να απευθύνεται στον απλό άνθρωπο και για αυτό το λόγο συστρατεύεται μαζί του. Αυτή είναι η ιδέα που του εμβολίασαν οι δάσκαλοί του από το ξεκίνημα της πορείας του και την υπηρετεί με απόλυτη συνέπεια μέχρι σήμερα. Η τέχνη και ο πολιτισμός του τόπου του είναι το οπλοστάσιο του. Νέος και αυτοδίδακτος ακόμη δημιουργεί τα πρώτα του έργα με εμφανή τα σημάδια μιας προσωπικής σφραγίδας φορτισμένα από την ταραγμένη περίοδο που βιώνει: οι μαθητές του Παγκυπρίου Γυμνασίου πετροβολούν τους Άγγλους αποικιοκράτες, ο εμφύλιος στην Ελλάδα,  οι βομβαρδισμοί στην Τυλληρία, η δικτατορία στην Ελλάδα. Ακολουθούν κατά την περίοδο των σπουδών πιο ώριμα έργα όπως “Η Κύπρος μετά την Ανεξαρτησία”, η αυτοπροσωπογραφία του ως πρόσφυγας μπροστά στο πατρικό του σπίτι στο κατεχόμενο χωριό του την Κοντέα, καθώς και η σειρά χαρακτικών έργων για το πραξικόπημα, την εισβολή και την προσφυγιά.

Στην έκθεση παρουσιάζονται επίσης χαρακτικά έργα που ο Χαμπής δημιούργησε με τοπία της Μόσχας καθώς και εικονογραφημένα ρωσικά παραμύθια.

Η έκθεση θα παραμείνει μέχρι τις 14 Ιανουαρίου 2023.

—————————————————————————————————————————

HAMBIS - From Painting to Printmaking, 1970-1982

Opening of the new exhibition at the Hambis Municipal Printmaking Museum in Nicosia.
The exhibition will be opened by the mayor of Nicosia mr Constantinos Yiorkadjis οn Friday 3nd of June at 20:30


Hambis has dedicated his entire artistic life to printmaking, creating woodcuts, lithographs, etchings but mostly linocuts and silkscreen prints. Almost all his works stem from his deep love of Cyprus. He often depicts Cypriot landscapes, traditional architectural elements, elements from ancient Cypriot art as well as scenes from his home- land’s customs and traditions.

A large part of his work consists of illustrations of Cypriot folktales, where he often creates unified compositions of text and image, like in the old woodblock printed books. Through illustration series such as The Prince of Venice and Spanos and the Forty Dragons his work became widely known in Cyprus and abroad.

And while there is no doubt that the work of printmaker Hambis has reached people from the entire social spectrum and is as well-loved as that of few local artists, the temporary exhibition under the title “Hambis – from painting to printmaking, 1970-1982” offers the public a rare opportunity to get to know lesser-known aspects of the artist and his work. The exhibition traces his development from his first artistic steps to the politically charged works of the years after the Turkish invasion in Cyprus. It proposes a journey through the first period of Hambis’ work in printmaking, spanning from the first painted-and-scratched works from the 1970s through to the works he created until the end of his studies in 1982. This is a selection of some of his most emblematic works from his early period, which he created initially as a self-taught artist, later after his first lessons with Greek printmaker A. Tassos and finally during his studies in the Surikov Academy of the Arts in Moscow. Most of them are protest works, revealing the artist’s anguish during those troubled times and his deep anxiety for his homeland’s future.

Hambis firmly believes that an artist has a duty to communicate with the common people and thus, personally and artistically, he is aligned with their struggle. This idea was implanted in him by his teachers from the beginning of his career and it has remained a guiding principle in his work until today. His homeland’s art and culture are his arsenal. When he was still a young, self-taught artist he created works which had the mark of an authentic personal style, charged by the troubled historical period he was living through: The students of Pancypriaan Gymnasion throw stones at British colonial forces, The bombing of Tylliria, The dictatorship in Greece. There followed more mature historically inspired works during his years at the Academy, such as Cyprus after the Independence, his self-portrait as a refugee with his family home in the background in his occupied village, Kontea, as well as a series of prints about the coup d’ état in Cyprus, the invasion and the life of refugees.

The exhibition also includes some of his prints depicting Moscow landscapes and illustrated Russian folktales.

Exhibition duration: until 14 January 2023