Με το κοσμογυρισμένο «Still! Ένα άγαλμα που γύρισε τον κόσμο» και την καθηλωτική ιστορία «Σπυριδούλε

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ / Ανακοινώσεις / Ανακοινώσεις 2024 / Με το κοσμογυρισμένο «Still! Ένα άγαλμα που γύρισε τον κόσμο» και την καθηλωτική ιστορία «Σπυριδούλε
Τετ, 10 Ιαν. 2024 10:25
Το Διεθνές Φεστιβάλ Λευκωσίας… που δεν τελειώνει συνεχίζει να μας εκπλήσσει με τις παραστάσεις που παρουσιάζει στο Δημοτικό Θέατρο Λευκωσίας.
 
«STILL! ΕΝΑ ΑΓΑΛΜΑ ΠΟΥ ΓΥΡΙΣΕ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ»
 
Σάββατο 13 και Κυριακή 14/01/2024, 16:00
 
Αφού γύρισε… στην κυριολεξία όλο τον κόσμο, σε χώρες όπως, τη Λιθουανία, την Αρμενία, την Τυνησία, τη Βόρεια Μακεδονία και την Κίνα, η παράσταση «Still! Ένα άγαλμα που γύρισε τον κόσμο», επιστρέφει ξανά στο Δημοτικό Θέατρο Λευκωσίας, λίγο πριν αναχωρήσει για έναν κύκλο παραστάσεων στην Αθήνα (Δημοτικό Μουσικό Θέατρο «Μαρία Κάλλας»).
 
Η παράσταση, που ξεκίνησε το ταξίδι της στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ Λευκωσίας 2021 και κέρδισε τις καρδιές 12.000 θεατών.
 
Θέμα του έργου η φιλία υμνώντας την ειρήνη, την αποδοχή της διαφορετικότητας, καθώς και τη δύναμη της πραγματικής αγάπης. Ένα κορίτσι σε μια βάρκα ξεκινάει το ταξίδι του προς το άγνωστο, προσπαθώντας να ξεφύγει από τη φρίκη του πολέμου. Βρίσκει καταφύγιο σε μια άγνωστη χώρα και ξεκουράζεται σε ένα παγκάκι, κάτω από ένα άγαλμα-στρατιώτη. Πολύ σύντομα μια τρελή αποκάλυψη ανατρέπει τα πάντα: Πρόκειται για ένα άγαλμα που έχει ζωή! Μπορεί άραγε ένα άγαλμα και ένα κορίτσι να γίνουν φίλοι παντοτινοί και να γυρίσουν μαζί τον κόσμο; Μπορεί το κορίτσι να μάθει στο άγαλμα πώς είναι να ζεις αληθινά και να το πείσει να αφήσει από το χέρι του για πάντα το σπαθί που κρατάει;
 
Ο σκηνοθέτης Κώστας Σιλβέστρος και ο χορογράφος Παναγιώτης Τοφή συνθέτουν από κοινού την παράσταση παρασυρόμενοι από την ιστορία που επινόησε ο στιχουργός Σταύρος Σταύρου. Με όχημά τους την πρωτότυπη μουσική του Έλληνα πιανίστα και συνθέτη Θοδωρή Οικονόμου, δημιουργούν μια πανδαισία μουσικών, εικόνων και χρωμάτων.
 
Πρόκειται για μια παράσταση για παιδιά από τριών ετών και πάνω και μπορούν να παρακολουθήσουν άτομα κάθε εθνικότητας. Ο λόγος δεν αποτελεί εμπόδιο, αφού η γλώσσα που ο Σταύρος Σταύρου έχει επινοήσει ειδικά για την παράσταση είναι φανταστική. 
 
Διακρίσεις
 
Το «Still! Ένα άγαλμα που γύρισε τον κόσμο», δεν ενθουσίασε μόνο μικρούς και μεγάλους θεατές. Πριν από μερικούς μήνες κέρδισε το Grand Prix Καλύτερης Παράστασης στο 12ο Φεστιβάλ για Παιδιά και Νέους «Bitolino», στην Bitola της Βόρειας Μακεδονίας. Συγκεκριμένα, κατά την ανακοίνωση του αποτελέσματος, η κριτική επιτροπή σημείωσε τα εξής: «Η παράσταση που βραβεύουμε είχε όλα τα συστατικά που αναζητούσαμε και έκανε τη δουλειά μας ευκολότερη με την εξαιρετική ιδέα και ιστορία, την υπέροχη σκηνοθεσία και χορογραφία, τις καταπληκτικές ερμηνείες, τον φωτισμό, τη σκηνογραφία και ενδυματολογία, τη ζωντανή μουσική και το video design. Όλα τα πιο πάνω δημιουργούσαν μια συνεχή μαγεία στη σκηνή και ανέβασαν το θέαμα σε ένα άλλο επίπεδο. Ήταν μια παράσταση που παρόμοιά της δεν έχουμε δει ποτέ και που κέρδισε τις καρδιές κοινού και επιτροπής».
 
Η παράσταση απέσπασε επίσης, το Βραβείο Καλύτερης Παράστασης από το Εθνικό Θέατρο της Κίνας για Παιδιά, στο πλαίσιο του προγράμματος “International Excellent Children's Drama” του 12ου Φεστιβάλ Θεάτρου για Παιδιά της Κίνας 2023. Στο πρόγραμμα προβλήθηκαν συνολικά οκτώ παραστάσεις από επτά χώρες.
 
Επίσης, η ηθοποιός Χριστίνα Παπαδοπούλου κέρδισε το Βραβείο Νέου Δημιουργού της Χρονιάς 2021 στα Βραβεία Θεάτρου ΘΟΚ για την ερμηνεία της στη συγκεκριμένη παραγωγή.
 
Ιστορία-στίχοι: Σταύρος Σταύρου
Σκηνοθεσία-χορογραφία: Κώστας Σιλβέστρος- Παναγιώτης Τοφή
Μουσική σύνθεση: Θοδωρής Οικονόμου
Σκηνικά-κοστούμια: Κωνσταντίνα Ανδρέου
Σχεδιασμός προβολών: Άννα Φωτιάδου
Φωτισμοί: Βασίλης Πετεινάρης
Βοηθός σκηνοθέτη/ φωνητική διδασκαλία: Κωνσταντίνος Ανδρονίκου
Ερμηνεύουν: Αντρέας Κουτσόφτας, Χριστίνα Παπαδοπούλου, Άντονι Παπαμιχαήλ.
 
Διάρκεια: 60΄
Εισιτήρια: €10
 
«ΣΠΥΡΙΔΟΥΛΕΣ»: Η συγκλονιστική ιστορία των ψυχοκόρων της Ελλάδας
 
Τρίτη 16/01/2024, 20:30
Με στοιχεία θεάτρου ντοκουμέντου, πρωτότυπης δραματουργίας και σύγχρονης ελληνικής μουσικής υπό τους ελληνικούς και πανκ ήχους των Θραξ Πανκc, η παράσταση «Σπυριδούλες» της ομάδας 4frontal σε σκηνοθεσία Θανάση Ζερίτη και Χάρη Κρεμμύδα ξεκινά από την αληθινή ιστορία της Σπυριδούλας, μιας 12χρονης υπηρέτριας, που συγκλόνισε την κοινή γνώμη της δεκαετίας του 1950.
 
Πρόκειται για μια παραγωγή του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2023, έκανε πρεμιέρα στην Πειραιώς 260 στο πλαίσιο του grape – Greek Agora of Performance, της πλατφόρμας διεθνούς προβολής για τις ελληνικές παραστατικές τέχνες.
 
Η συγκλονιστική ιστορία μιας 12χρονης υπηρέτριας
 
Ήταν μια εποχή που ανήλικα και άπορα κορίτσια υιοθετούνταν από επιφανείς οικογένειες ως ψυχοκόρες, εργάζονταν δηλαδή ως εσωτερικές οικιακοί βοηθοί, σε μια ιδιάζουσα κατάσταση σύγχρονης δουλείας, με τις πάμφτωχες οικογένειές τους να θεωρούν ότι εξασφαλίζουν στα κορίτσια τους ένα καλύτερο μέλλον.
 
Ανάμεσα σε αυτά τα κορίτσια, ήταν η 12χρονη Σπυριδούλα Ράπτη, το όγδοο παιδί μιας φτωχής οικογένειας, από τη Ματαράγκα Αγρινίου, η οποία μετακόμισε στον Πειραιά για να εργαστεί στο εύπορο σπίτι του Γιώργου και της Αντιγόνης Βεϊζαδέ. Επί δύο συναπτά έτη, όπως αποκαλύφθηκε στο νοσοκομείο, το ζεύγος την κακοποιούσε σωματικά και ψυχικά, φτάνοντας στο σημείο να την κάψουν με το ηλεκτρικό σίδερο στο σώμα και το πρόσωπο, κατηγορώντας την ότι τους έκλεψε 50 δολάρια. Η Σπυριδούλα όμως, βρήκε το θάρρος να μιλήσει, σπάζοντας τον φαύλο κύκλο της βίας.
 
Από εκείνη τη στιγμή η Σπυριδούλα έγινε λαϊκό ίνδαλμα και πηγή ενδυνάμωσης για γενιές και γενιές γυναικών που υφίστανται κακοποίηση και καταφέρνουν να την αρθρώσουν και την τερματίσουν.
 
Η συγγραφέας
 
Η Σπυριδούλα «… έγινε σύμβολο εργατικού κινήματος, κοινωνικής καταπίεσης, φεμινιστικής κίνησης της εποχής», δηλώνει η συγγραφέας Νεφέλη Μαϊστράλη. Το έργο της αντλεί από ιστορικά ντοκουμέντα και γυναικείες αφηγήσεις της εποχής, αλλά και από συνεντεύξεις γυναικών που εργάζονται σήμερα ως εσωτερικές οικιακές βοηθοί. Φέρνει ενώπιον του θεατή ένα πρωτότυπο θεατρικό έργο, αποδίδοντας με μαεστρία αυτό που έζησαν τη δεκαετία του ’50, τα κορίτσια αυτά, αναγνωρίζοντας ότι όταν η συζήτηση περί του θέματος εκτονώθηκε, καμιά ουσιαστική αλλαγή δεν έγινε. «Ο βασανισμός της Σπυριδούλας συνέβη το 1955. Πήρε τρομακτικές διαστάσεις κι όμως το ’60, σε όλες τις ταινίες της Φίνος Φιλμ η υπηρέτρια συνεχίζει να είναι η εσωτερική στο σπίτι, η αλαφροΐσκιωτη, η λίγο πεταχτούλα που δεν έχει καμία βιογραφία», επισημαίνει η Νεφέλη Μαϊστράλη.
 
Οι σκηνοθέτες
 
Για τις ανάγκες της παράστασης και για να επεκταθούν και στα σημερινά προβλήματα οι δύο σκηνοθέτες συζήτησαν με μέλη της Ένωσης Φιλιππινέζων Ελλάδος. «Η κακοποίηση των γυναικών που εργάζονται ως οικιακές βοηθοί μπορεί να είναι λεκτική, συμπεριφοράς, ακόμη και σεξουαλική. Αν η κακοποίηση της Σπυριδούλας τη δεκαετία του ’50 έγινε με το σίδερο, σήμερα η μορφή της κακοποίησης έχει άλλα πρόσωπα», δηλώνει ο Θανάσης Ζερίτης. Ο Χάρης Κρεμμύδας προσθέτει ότι σε μία εποχή που το #metoo υπάρχει στη ζωή μας και οι γυναίκες ορθώνουν πλέον το τραύμα που τους έχει καταπιέσει, η παράσταση συζητά απευθείας με το σήμερα.
 
Κριτικές
 
«Οι ψυχοκόρες, μέσα από χορικά (της παράστασης) “συστήνονται” στα μελλοντικά αφεντικά τους, τονίζοντας όλες τις δουλειές που ξέρουν να κάνουν, την ταχύτητα με την οποία εργάζονται και φυσικά, το μεγάλο προσόν τους: Τρώνε λίγο. Δεν θα τους βάλουν σε έξοδα. Κινούνται ασταμάτητα επάνω στη σκηνή, ανάμεσα σε μπουγάδες και βρόμικα σεντόνια, κουβαλώντας βαρείς κάδους σκουπιδιών. Αντιδρούν. Μέσα από τις αφηγήσεις τους όμως, μαθαίνουμε πως δεν είναι κακά όλα τα αφεντικά. Κάποιες ήταν ευτυχισμένες στα σπίτια που δούλευαν, τις πάντρεψαν κιόλας».
(Ανδριάνα Τσιότσιου, www.2020mag.gr.)
 
«Η Νεφέλη Μαϊστράλη αντλώντας στοιχεία από αληθινές μαρτυρίες γυναικών που εργάστηκαν ως υπηρέτριες γράφει ένα πρωτότυπο έργο που η δομή του συνιστά μία καλογραμμένη σύγχρονη τραγωδία. Εξωτερικά και εσωτερικά στοιχεία συνδιαλέγονται άρρηκτα χτίζοντας ένα λόγο τραγικό που κορυφώνεται σε ένα απελευθερωτικό κρεσέντο αντίστασης και ορατότητας που γκρεμίζει τα ταξικά στερεότυπα»
(Ειρήνη Δρίβα, Αυγή)
 
Συντελεστές
 
Σκηνοθεσία: Θανάσης Ζερίτης, Χάρης Κρεμμύδας
Δραματουργία: Νεφέλη Μαϊστράλη
Σκηνικά – Κοστούμια: Γεωργία Μπούρδα
Μουσική επιμέλεια – Σύνθεση: Θραξ Πανκc
Κίνηση: Πάνος Τοψίδης
Βοηθός σκηνοθετών: Ελένη Τσιμπρικίδου
Φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης
Φωτογραφίες: Ελίνα Γιουνανλή
Έρευνα: Παναγιώτης Λιαρόπουλος
Παίζουν: Αριστέα Σταφυλαράκη, Σταύρος Γιαννουλάδης, Τάσος Δημητρόπουλος, Αργυρώ Θεοδωράκη, Τατιάνα Άννα Πίττα, Ελένη Τσιμπρικίδου.
 
Διάρκεια: 100΄
 
Τιμές εισιτηρίων
ΖΩΝΗ Α: €18/€15
ΖΩΝΗ Β: €16/ €12
ΖΩΝΗ Γ: €14/ €10
ΖΩΝΗ Δ: €12/ €10
 
Ταυτότητα του Φεστιβάλ
Διοργανωτές: Δήμος Λευκωσίας, Nicosia For Art
Το Φεστιβάλ παρουσιάζει η εταιρεία ECOMMBX.
Θεσμικός χορηγός φεστιβάλ: Υφυπουργείο Πολιτισμού, Κυπριακή Δημοκρατία
Αργυρός χορηγός φεστιβάλ: Cyprus Public Transport
Χάλκινος χορηγός φεστιβάλ: Πρεσβεία της Ισπανίας στην Κύπρο, Deloitte Legal
Χορηγός φιλοξενίας: The Classic Hotel
 
Για εισιτήρια: http://bit.ly/NIF2023_tickets, καταστήματα Stephanis κι από το ταμείο του Δημοτικού Θεάτρου Λευκωσίας (Δευτέρα- Παρασκευή 10:00-13:00).
 
With the cosmopolitanStill! A statue that thavelled the world and the gripping story Spyridoules the NIF… never ends continues
 
The Nicosia International Festival... never ends continues to surprise us with the performances it presents at the Nicosia Municipal Theatre.
 
«STILL! A STATUE THAT TRAVELLED THE WORLD»
13 - 14/01/2024, 16:00
 
After having toured... literally all over the world, in countries such as Lithuania, Armenia, Tunisia, North Macedonia, and China, the production "Still! A statue that travelled the world", returns to the Nicosia Municipal Theatre, just before departing for a series of performances in Athens (Municipal Music Theatre “Maria Callas”).
 
The production commenced it’s travels at the Nicosia International Festival 2021 and having won the hearts of the audiences over 12.000 around the world.
 
The theme of the play is friendship, celebrating peace, acceptance of diversity and the power of true love. A girl in a boat sets out on a journey into the unknown, trying to escape the horrors of war. She finds shelter in an unknown country and rests on a bench underneath the statue of a soldier. Soon a crazy revelation turns everything upside down; it's a statue that comes alive! Can a statue and a girl become friends forever and travel the world together? Can the girl teach the statue what it's like to truly live and convince it to let go of the sword it holds?
 
Director Kostas Silvestros and the choreographer Panagiotis Tofi jointly composed the production, based on a story invented by the lyricist Stavros Stavrou. With the original music of the Greek pianist and composer Thodoris Economou as their vehicle, they create a feast of music, images and colours.
 
It is a performance for children aged three and up and can be attended by people of all nationalities as Stavros Stavrou invented especially for the production a language which is fictional. 
 
Distinctions
 
"Still! A statue that travelled the world", has enthused audiences young and old, and has won several awards, including the Grand Prix for Best Performance at the 12th “Bitolino” Festival for Children and Youth in Bitola, North Macedonia. When announcing the result, the jury noted that: "The performance we awarded had all the ingredients we were looking for and made our job easier with its excellent idea and story, great direction and choreography, amazing performances, lighting, set and costume design, live music and video design. All the above created a constant magic on stage and took the show to another level. It was a performance the likes of which we have never seen before and won the hearts of the audience and committee”.
 
The production also won the Best Performance Award from the National Children's Theatre of China, as part of the "International Excellent Children's Drama" program of the 12th China Children's Theatre Festival, organized by the National Theatre of China in 2023.
 
Also, actress Christina Papadopoulou won the Young Creator of the Year Award 2021 at the Theatre Awards of the Cyprus Theatre Organisation for her performance in this production.
 
Conceived - Lyrics by: Stavros Stavrou
Directed and choreographed by: Costas Silvestros - Panagiotis Tofi
Music composition: Theodoros Okononov
Sets and Costumes by: Constantina Andreou
Projection design: Anna Fotiadou
Lighting: Vassilis Peteinaris
Assistant director/ vocal teaching: Constantinos Andronikou
Cast: Andreas Koutsoftas, Christina Papadopoulou, Anthony Papamichael.
 
Duration: 60΄
Tickets: €10
 
SPYRIDOULES
Tuesday 16/01/2024, 20:30
 
With elements of documentary theatre, original dramaturgy, and contemporary Greek music - a traditional and punk combination - by Thrax Punks, the performance “Spyridoules” by the 4frontal group directed by Thanasis Zeritis and Charis Kremmydas is based on the true story of Spyridoula, a 12-year-old maid, who shocked public opinion in the 1950s.
 
It is a production of the Athens Epidaurus 2023 Festival, premiered at 260 Piraeus Street in the framework of grape - Greek Agora of Performance, the platform for the international promotion of Greek performing arts.
 
The shocking story of a 12-year-old maid (psychokori)
 
The 50’ was a time when underage and impoverished girls were adopted by prominent families as maids (psychokores), working under contemporary slavery conditions, with their families believing that they were providing their girls with a better future.
 
Among them was 12-year-old Spyridoula Rapti, the eighth child of a poor family, from Mataranga, Agrinio, who moved to Piraeus to work in the wealthy house of George and Antigone Veizade. For two consecutive years, it was later revealed, the couple had been abusing her physically and mentally, going so far as to burn her with an electric iron on both her body and face, accusing her of stealing $50 from them. Spyridoula, however, found the courage to speak out, breaking the vicious cycle of violence.
 
From that moment on, Spyridoula became a popular idol and a source of empowerment for generations of women who suffer abuse and manage to spell it out and end it.
 
The author
 
Spyridoula "... became a symbol of the labour movement and the feminist movement at the time and a symbol of social oppression", says the author, Nefeli Maistrali. Her play draws from historical documents and women's interviews at the time as well as from women who currently as domestic workers. She brings before the viewer an original play, masterfully portraying what these girls experienced in the 1950s, acknowledging that when the debate on the subject was defused, no real change took place. "Spyridoula's torture happened in 1955. It took on horrific proportions and yet in the '60s, in all the Finos Films productions, the maid continues to be leaving in-house; a little butterfly with no biography", Nefeli Maistrali points out.
 
The directors
 
For the needs of the production and to expand on similar current issues, the two directors discussed with members of the Association of Filipinos in Greece. "The abuse of women working as domestic workers can be verbal, behavioral, and even sexual. If the abuse of Spyridoula in the 1950s was done with an iron, today the form of abuse has other faces", says Thanasis Zeritis. Charis Kremmydas adds that at a time when #metoo exists in our lives and women are now standing up for the trauma that has oppressed them, the show is in direct conversation with today.
 
Reviews
 
"The maids, through the chorus parts (of the show), "introduce" themselves to their future bosses, emphasizing all the jobs they know how to do, the speed with which they work and of course, their great quality: they eat little and thus won’t cost them much. They move non-stop on stage, amidst laundry and dirty sheets, carrying heavy garbage cans. They react. But through their narratives, we learn that not all bosses are bad. Some were happy in the houses they worked in; some bosses even arranged for them to get married".
(Adriana Tsiotsiou, www.2020mag.gr.)
 
"Nefeli Maistrali, drawing on true testimonies of women who worked as maids, writes an original work whose structure constitutes a well-written contemporary tragedy. External and internal elements are inextricably intertwined, building a tragic discourse that culminates in a liberating crescendo of resistance and visibility that shatters class stereotypes".
(Irini Driva, “Avgi”)
 
Credits
 
Directed by: Thanasis Zeritis, Charis Kremmydas
Dramaturgy: Nefeli Maistrali
Sets - costumes: Georgia Bourda
Music curation - composition: Thrax Punks
Movement: Panos Topsidis
Assistant director: Eleni Tsibrikidou
Lighting design: Sakis Birbilis
Photos: Elina Younanli
Research: Panagiotis Liaropoulos
Cast: Aristea Stafylaraki, Stavros Giannouladis, Tasos Dimitropoulos, Argyro Theodoraki, Tatiana Anna Pitta, Eleni Tsibrikidou.
 
Duration: 100΄
 
Ticket prices
ZONE Α: €18/€15
ZONE Β: €16/ €12
ΖONE C: €14/ €10
ΖONE D: €12/ €10

Festival identity:
Organizers: Nicosia Municipality, Nicosia For Art
The Festival is presented by ECOMMBX.
Institutional sponsor: Ministry of Culture, Republic of Cyprus
Silver Sponsor: Cyprus Public Transport
Bronze sponsor: Embassy of Spain in Cyprus, Deloitte Legal
Hospitality sponsor: The Classic Hotel
 
For tickets: http://bit.ly/NIF2023_tickets,  Stephanis shops and at the Nicosia Municipal Theatre box office (Monday - Friday 10:00-13:00).