Δύο νέες εκθέσεις στο Δημοτικό Μουσείο Χαρακτικής Χαμπή

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ / Ανακοινώσεις / Ανακοινώσεις 2021 / Δύο νέες εκθέσεις στο Δημοτικό Μουσείο Χαρακτικής Χαμπή
Τρι, 28 Σεπ. 2021 08:35
Σύγχρονη Χαρακτική - Νέες Τεχνικές και Μέθοδοι και Ρωσική Χαρακτική

Δυο νέες σημαντικές εκθέσεις, με περισσότερα από 70 συνολικά έργα, βιβλία, μήτρες κ.ά, εκτίθενται στο Δημοτικό Μουσείο Χαρακτικής Χαμπή στην Λευκωσία.

Η σύγχρονη χαρακτική - Νέες τεχνικές και μέθοδοι, είναι η μια έκθεση και διαδέχεται την έκθεση Παραδοσιακές τεχνικές της χαρακτικής.

Θα διαρκέσει μέχρι 25 του Μάη 2022.

Εκτίθενται έργα των ακόλουθων καλλιτεχνών από Ελλάδα, Ιταλία, Τσεχία, Αγγλία, Γαλλία, Νέα Ζηλανδία, Μεξικό, Ιαπωνία, Γερμανία και Κύπρο: ΘΟΔΩΡΟΣ (Θεόδωρος ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ), Χρίστος ΚΑΡΑΣ, Pino PANDOLFINI, Jirí SLÌVA, Justin DIGGLE, Isabelle PANAUD, Τάνια ΓΚΙΟΥΡΑ, Μιχάλης ΑΡΦΑΡΑΣ, Yoshie UCHIDA, Παναγιώτης ΤΕΤΣΗΣ, Γιώργος ΒΑΡΛΑΜΟΣ, Tάνυ ΖΗΣΙΑΔΟΥ-ΚΟΝΔΥΛΙΟΥ, Πάρις ΠΡΕΚΑΣ, Willi BAUMEISTER, Νότα ΣΙΟΤΡΟΠΟΥ, Στέλιος ΒΟΤΣΗΣ, Ελένη ΠΑΝΑΓΙΔΟΥ, Νίκος ΚΟΥΡΟΥΣΙΗΣ, Χρόνης ΜΠΟΤΣΟΓΛΟΥ, Δήμητρα ΣΙΑΤΕΡΛΗ, Νίνα ΙΑΚΩΒΟΥ, Σπύρος ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ, Γιώργος ΣΙΚΕΛΙΩΤΗΣ, ΧΑΜΠΗΣ (Χαμπής ΤΣΑΓΓΑΡΗΣ), Toshiko HISHIDA, Ευγενία ΒΑΣΙΛΟΥΔΗ, γιώργος Α. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ, Χριστόδουλος ΜΩΫΣΑ, Irma VELARDE, Μαριάννα ΤΣΑΓΓΑΡΟΥ, Άντης ΠΑΡΤΖΙΛΗΣ, Μαρία ΧΑΤΖΗΔΗΜΗΤΡΙΟΥ, Αλέξιος ΧΑΤΖΗΚΩΣΤΑΣ, Ραφαέλα-Σάνια ΜΙΧΑΗΛΙΔΟΥ.

Σημαντικά έργα της έκθεσης είναι δωρεές του Κέντρου Χαρακτικής Αθηνών και του Στρατή Γούναρη  από την ιδιωτική συλλογή λιθογραφιών του.

Η δεύτερη έκθεση, Ρωσική χαρακτική, διαδέχεται την έκθεση Η χαρακτική ως κοινωνικό σχόλιο, και θα διαρκέσει μέχρι 9 του Γενάρη 2022.

Η επιμελήτρια και των δυο εκθέσεων, Hélène Reeb, γράφει σχετικά:

Η σύγχρονη χαρακτική - Νέες τεχνικές και μέθοδοι
Πέραν των παραδοσιακών τεχνικών της χαρακτικής - ξυλογραφίας & λινογραφίας, χαλκογραφίας και λιθογραφίας -, οι σύγχρονοι χαράκτες  εξερευνούν νέες τεχνικές - μεταξύ των οποίων τις πιο γνωστές: μεταξοτυπία και ψηφιακή χαρακτική - και μεθόδους.  Αυτές τις τεχνικές και μεθόδους τους προσφέρουν η πρόοδος της τεχνολογίας και πειραματισμοί, τόσο δικοί τους  όσο και άλλων χαρακτών.

Η αφθονία των τεχνικών προκλήσεων, σε συνδυασμό με τους προσωπικούς προβληματισμούς των καλλιτεχνών, και το “θρυμματισμό” των καθιερωμένων πλαισίων και ρευμάτων στην Τέχνη, κάνει ολοένα δυσκολότερη την ταξινόμηση των  χαρακτικών ανάλογα με την τεχνική τους. Το σύνορο μεταξύ χαρακτικού και έντυπης εικόνας καθίσταται αβέβαιo, καθώς και μεταξύ καλλιτεχνικού έργου και βιομηχανικού προϊόντος. Όμως σημασία έχει προπάντων η γνησιότητα, η πρωτοτυπία, η ποιότητα, η ενεργή παρουσία του καλλιτέχνη σε κάθε φάση της δημιουγίας του έργου.

Η έκθεση αυτή, μέσα στο απέραντο πεδίο της σύγχρονης χαρακτικής, προτείνει περίπου σαράντα έργα που αντιπροσωπεύουν γενικές και προσιτές τάσεις της σύγχρονης χαρακτικής, χωρίς να εστιάσει στη θεματική πλευρά του έργου. Τα χαρακτικά επιλέγηκαν με τέσσερις άξονες: την τεχνική (παραδοσιακές τεχνικές με νέες μεθόδους ή νέες τεχνικές, μεικτές τεχνικές), την αυθεντικότητα των χαρακτικών, την προσιτότητα των έργων σε ένα μη εξειδικευμένο θεατή και την ποικιλία των παραστάσεων.

Η απόλαυση, η συγκίνηση, ο προβληματισμός που μπορεί να προκαλέσει το κάθε έργο στο κοινό δεν παύει να υπερέχει των αποριών του θεατή, και για κάθε μια ενότητα μπορεί να ξεκουραστεί μπροστά σε τουλάχιστο ένα χαρακτικό  φιλοτεχνημένο με μια απλή, γνωστή τεχνική. Το σημαντικό παραμένει ο διάλογος ο οποίος γεννιέται μεταξύ του έργου και του θεατή.

ΕΝΟΤΗΤΑ Ι
Παραδοσιακές τεχνικές, νέες μέθοδοι, πειραματισμοί στην εκτύπωση
Οι σύγχρονοι χαράκτες δεν περιφρονούν τις παραδοσιακές τεχνικές (ξυλογραφία, λινογραφία και χαλκογραφία). Ιδιαίτερα στην χαλκογραφία, τρέπονται προς νέες μεθόδους (μαλακό βερνίκι, χαλκογραφία μελάνι και ζάχαρη), τη χρήση της φωτοχαρακτικής, τυπώνουν ανάγλυφα χαρακτικά, χωρίς μελάνι, εκμεταλλευόμενοι την πίεση της βαθυτυπίας. Άλλοι τυπώνουν τις μήτρες χαλκογραφίας και υψιτυπικά και βαθυτυπικά, ενώ πολλοί χαράσσουν την ίδια πλάκα χρησιμοποιώντας διάφορες μεθόδους. Άλλα παιχνίδια γίνονται:  Όποια και αν είναι η τεχνική,  με το ίδιο έργο τυπωμένο, και ύστερα είτε κομμένο είτε διπλωμένο, γίνεται ένα τρισδιάστατο έργο. Αυτές οι τάσεις αντιπροσωπεύονται στην έκθεση με μια μήτρα και οχτώ έργα.

ΕΝΟΤΗΤΑ ΙΙ
Πειραματισμοί με τις μήτρες και τις εκτυπώσεις
Η επιλογή ενός ασυνήθιστου υλικού για τη μήτρα οδηγεί σύγχρονους χαράκτες σε ενδιαφέρουσες δημιουργίες. Η υφή της πλάκας, από εξωτικό ξύλο, τυπωμένης υψιτυπικά  ή/και βαθυτυπικά, το κεραμικό με ανάγλυφο σχέδιο, το χαραγμένο γυαλί, επιτρέπουν την εκτύπωση εντυπωσιακών χαρακτικών. Με τη μονοτυπία, ο καλλιτέχνης που ζωγραφίζει πάνω σε μία μεταλλική, πλαστική ή γυάλινη πλάκα, με μπογιές, τυπώνει ένα μόνο καθαρό αντίτυπο. Στην κολλαγραφία, η πλάκα, από μέταλλο ή χαρτόνι, καλύπτεται με γόμα, και πάνω τοποθετούνται ελαφρώς ανάγλυφα αντικείμενα, τα οποία κολλούνται στην πλάκα. Η πλάκα μπορεί να μελανωθεί και τυπωθεί υψιτυπικά ή/και βαθυτυπικά. Εφτά χαρακτκιά και μια μήτρα αποτελούν δείγματα αυτών των πειραματισμών.

ΕΝΟΤΗΤΑ ΙΙΙ
Μεικτές τεχνικές

Για τη δημιουργία ενός πρωτότυπου έργου, πολλοί χαράκτες επικαλούνται δυό ή περισσότερες τεχνικές: Διάφορες μήτρες, επεξεργασμένες με διάφορες τεχνικές, τυπώνονται διαδοχικά στο ίδιο χαρτί. Λινογραφία, ξυλογραφία, χαλκογραφία, λιθογραφία, μεταξοτυπία, ψηφιακή χαρακτική συνδυάζονται για να τυπωθούν χαρακτικά «μεικτών τεχνικών».

ΕΝΟΤΗΤΑ ΙV
Λιθογραφία - Τσιγκολιθογραφία

Η τσιγκολιθογραφία ανταγωνίζεται τη λιθογραφία (σε πέτρα), ιδιαίτερα για την αναπαραγωγή έργων ζωγραφικής κ.ά, To λεπτό τσίγκινο φύλλο, πιο φτηνό, ελαφρύ από τον ασβεστόλιθο, μέχρι και μεγάλων διαστάσεων, μπορεί να τυπωθεί και σε περιστρεφόμενα πιεστήρια. Ετοιμάζεται σε τρία στάδια: Το σχέδιο γίνεται με λιπαρό μελάνι, η πλάκα καλύπτεται με ένα μείγμα οξέως και αραβικής γόμας, το οποίο δεν επηρεάζει το λιπαρό σχέδιο, που καθαρίζεται ύστερα με τερεβινθέλαιο. Στην εκτύπωση, το λιπαρό μελάνι κολλάει μόνο στα λιπαρά σημεία του σχεδίου, τα οποία έμειναν στεγνά μετά που η πλάκα βράχηκε με το πέρασμα ενός βρεγμένου κυλίνδρου. Η εκτύπωση είναι επιπεδοτυπική.

ΕΝΟΤΗΤΑ V
Μεταξοτυπία

Η πρωτότυπη μεταξοτυπία, η οποία δεν  αντιγράφει, με όλα τα επιτεύγματα της τεχνολογίας, άλλα έργα τέχνης, προϋποθέτει τη δημιουργία από τον ίδιο τον καλλιτέχνη ενός πρωτότυπου σχεδίου, το οποίο μεταφέρεται στη μεταξοτυπική γάζα. Το μελάνι περνάει μέσα από τους πόρους της γάζας (αρχικά από μετάξι) τεντωμένη σε τελάρο και επεξεργασμένη για να τυπωθεί η παράσταση, δηλαδή τα σημεία όπου οι πόροι της γάζας είναι ανοικτοί. Στα άλλα σημεία, τα οποία προορίζονται να μην τυπωθούν, οι πόροι κλείνονται με διάφορες μεθόδους. Η εκτύπωση είναι διατυπική, χωρίς αντιστροφή, αφού το χαρτί εκτύπωσης τοποθετείται κάτω από τη γάζα.

ΕΝΟΤΗΤΑ VI
Ψηφιακή χαρακτική

Η ψηφιακή τέχνη / χαρακτική, λόγω της συνεχόμενης προόδου της ψηφιακής τεχνολογίας και της ύπαρξης μόνο μιας εικονικής μήτρας, αμφισβητείται από συντηρητικούς ειδικούς. Αναγνωρίστηκε όμως ως μουσειακή, αν τηρεί αυτηρούς κανόνες:  Πρωτοτυπία της παράστασης δημιουργημένη στον υπολογιστή, εκτύπωση σε ειδικό χαρτί, με ειδικά μελάνια και ειδικούς εκτυπωτές. Η ψηφιακή χαρακτική αγκαλιάζεται όλο και περισσότερο από τους χαράκτες, λόγω της μεγάλης ελευθερίας στη δημιουργία, και την ανεξάντλητη γκάμα χρωμάτων που προσφέρει χωρίς τη δύσκολη διαδικασία των διάφορων μητρών για διάφορα χρώματα.

ΡΩΣΙΚΗ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ
Η περιοδική έκθεση στο Δημοτικό Μουσείο Χαρακτικής Χαμπή προτείνει ένα ταξίδι στην τέχνη της Ρωσικής χαρακτικής. Παρουσιάζονται περίπου 30 χαρακτικά που φιλοτεχνήθηκαν από καλλιτέχνες που σπούδασαν και εργάστηκαν πριν και κατά τη διάρκεια της Σοβιετικής Ένωσης.

Όλοι οι καλλιτέχνες, αν και διαφορετικοί σε ύφος, χαρακτηρίζονται από την αγάπη για την τέχνη και για τη Ρωσία. Προβάλλουν την πατρίδα τους, τόσο με την εικονογράφηση βιβλίων Ρώσων και άλλων συγγραφέων, όσο και με τοπία που εξυμνούν παλάτια της Ρωσικής Αυτοκρατορίας, αστικά τοπία της εποχής τους, και την υπέροχη Φύση του τόπου τους. Μικρές μαυρόασπρες ξυλογραφίες σε όρθιο ξύλο του Vladimir Favorsky, μονόχρωμες ή έγχρωμες μεγάλες λινογραφίες του Mikhail Avvakumov, γειτνιάζουν με τα έγχρωμα τοπία των Ivan Pavlov, Max A. Birstein και István Lenárt. Παρουσιάζονται επίσης χαρακτικά καλλιτεχνών που φοίτησαν στο Ινστιτούτο Τέχνης Surikov της Μόσχας, και μια σπάνια οξυγραφία του ζωγράφου Valentin Serov. Την έκθεση ολοκληρώνουν ένα λεύκωμα με τα αυθεντικά χαρακτικά του Vladimir Favorsky για την εικονογράφηση των Μικρών Τραγωδιών του Pushkin, και δυο λευκώματα με τοπία και διάφορα θέματα, του Ivan Pavlov.

--------------------------------------------------------------

Two new exhibitions at the Hambis Municipal Printmaking Museum in Nicosia

CONTEMPORARY PRINTMAKING - NEW TECHNIQUES AND METHODS and RUSSIAN PRINTMAKING

Two new important exhibitions, with more that 70 works, books, matrixes a.o., are exhibited at the Hambis Municipal Printmaking Museum in Nicosia.

Contemporary printmaking - New techniques and methods comes after the previous exhibition entitled Traditional Printmaking Techniques. The exhibition will last until May 25 2022.

It will include works by artists from Greece, Italy, Czech Republic, the United Kingdom, France, New Zealand, Mexico, Japan, Germany and Cyprus.

Some important works in the exhibition have been donated by the Athens Printmaking Centre and from the private lithography collection of Stratis Gounaris.

The second exhibition, entitled Russian printmaking, will succeed the exhibition Printmaking as social commentary, and will last until the 9th of January 2022.

The curator, Hélène Reeb, writes about the exhibitions:

Contemporary printmaking - new techniques and methods
In addition to traditional printmaking techniques (woodcut & linocut, etching and lithography,) contemporary printmakers are exploring new techniques and methods, including the most well-known, such as screen printing and digital printmaking. These techniques and methods are the result of the advancement of technology and the experimentations of printmakers.

The abundance of technical challenges, in combination with the artists’ personal reflections and the "crushing" of established frameworks and aesthetic movements in Art, makes it increasingly difficult to classify the prints according to their technique. The boundary between printmaking and printed image becomes blurred, as well as that between work of art and industrial product. Above all, the most important elements are authenticity, originality, quality and the active presence of the artist in every phase of the creation of the work.

This exhibition embraces the vast field of contemporary printmaking and showcases about forty works that represent general and accessible trends of contemporary printmaking, without focusing on the thematic unity of the work. The prints were selected based on four elements: their technique (traditional techniques with new methods or new techniques, mixed media), the authenticity of the prints, the accessibility of the works to a non-specialized spectator and the variety of content.

The enjoyment, emotion and reflection that each work can offer to the spectator does not cease to exceed the viewer's questions, so that in each section one can rest in front of at least one print made with a simple, well-known technique. As ever, the most important goal is the dialogue between the artwork and the viewer.

SECTION I
Traditional Techniques, new methods, experimentations in printing.

Contemporary printmakers don’t reject traditional techniques (woodcut, linocut, chalcography) Especially in the technique of etching they turn to new methods (soft ground, sugar lift etching), the use of photo-etching, they print without ink, embossing the paper by means of the pressure. Others print the same plate relief and intaglio while many ones combine different methods to etch the same plate. New variations and possibilities are created: whatever the technique, from the same two-dimensional printed work, either cut or folded, a three-dimensional work can be created. This exhibition showcases a matrix and eight prints, which represent these methods.

SECTION II
Experimentation with matrixes and printing methods

The choice of an unusual material as a matrix leads contemporary printmakers to interesting results. The texture of the plate, made from exotic wood, printed relief or intaglio, a bas-relief ceramic with an embossed drawing, engraved glass, all of these allow for the printing of impressive works. In monotype, the artist paints on a metal, plastic or glass plate and prints only one print. In collagraphy the plate, made of metal or cardboard, is covered with glue and on top of it are placed objects with slight relief which adhere to the plate and then passed through the printing press. The plate can be printed in relief and/or intaglio. Seven prints and one matrix are examples of these experimentations.

SECTION III
Mixed techniques

To create an original work many printmakers use one of more techniques: a variety of matrixes, used in a variety of techniques, are printed consecutively on the same piece of paper. Linocut, woodcut, etching, lithography, screen printing, digital printmaking are all combined to created prints of “mixed techniques.”

SECTION ΙV
Lithography - Zincography

Zincography rivals lithography on stone, especially when it comes to reproducing paintings etc. The thin zinc plate, cheaper and lighter than limestone, and available in big dimensions, can be printed on rotary printing presses. This technique has three stages: The drawing is done with greasy ink, the plate is covered with a mixture of acid and Gum Arabic, which does not affect the greasy drawing, which is later cleaned with turpentine oil. During printing, the greasy ink sticks only to the oily areas of the drawing, which have remained dry after the plate was passed over with wet cylinder. The printing is planographic.

SECTION V
Silkscreen (or “screenprinting”)

An original silkscreen print, which is not a copy of another artwork by technological means, is conditional upon the creation of an original drawing by the artist, which is then transferred onto a gauze. Ink passes through the pores of the gauze (originally made of silk) which has been stretched over a frame and has been processed so that the image can be printed, by blocking the areas that are not part of the printing image using a variety of methods and leaving open the areas that are part of the image. The printing is a stenciling printing, i.e. it does not reverse the image from the matrix, since the printing paper is placed underneath the gauze.

SECTION VI
Digital printmaking:

Digital Printmaking, due to the continuing developments in digital technology and the existence of only a virtual matrix, is contested by conservative experts. But it has been recognized by museums if it follows certain strict rules: originality of the image created on the computer, printing on specialized paper with specialized inks and specialized printers. Digital printing is embraced by an increasing number of artists, due to the great creative freedom it provides, and the endless range of colours that are available without the process of different matrixes for different colours.

Temporary exhibition: RUSSIAN PRINTMAKING
The temporary exhibition in the Hambis Municipal Printmaking Museum proposes a journey in the art of Russian Printmaking. It includes upwards of 30 works created by artists who studied and worked before and during the Soviet era.

All artists, although they differ in style, are united in their love for art and for Russia. They celebrate their homeland, through illustrations in books by Russian and foreign authors as well as through landscape works that pay tribute to imperial palaces, urban landscapes and the beautiful Russian nature. Small black-and-white woodcuts by Vladimir Favorsky, big monochrome or colour linocuts by Mikhail Avvakumov can be viewed side by side with colour landscapes by Ivan Pavlov, Max A. Birstein and István Lenárt. The exhibition also showcases works by artists who studies at Surikov Institute of the Arts in Moscow, and a rare aquatint by painter Valentin Serov. The exhibition is completed with an album with original prints by Vladimir Favorsky, which are the illustrations for Little Tragedies by Pushkin and two albums with landscapes and various other subjects by Ivan Pavlov.